Boosmaker: het ‘ik kies bewust’ logo

images

Een aantal jaar terug (nog voor ik personal trainer was) ging ik ´s morgensvroeg wel eens een ontbijtje halen bij de plaatselijke supermarkt. In de koelkast stond Campina goedemorgen drinkontbijt naast een heel aantal andere vloeibare ontbijten. Alleen stond er op deze een groen ´ik kies bewust´ logo! Ik dacht top, dat is een gezond ontbijtje, en mijn keuze was snel gemaakt. Na dit verschillende keren gedronken te hebben keek ik toch eens op de verpakking om te kijken wat er nou allemaal inzat. Wat bleek; het product zat vol met suiker en verschillende E-nummers. Maar hoe kan dit dan?

Om dit duidelijk te maken moet ik een paar dingen uitleggen. Het  ‘ik kies bewust’ logo is niet opgezet door de overheid maar is in het leven geroepen door een aantal grote levensmiddelenfabrikanten. Namelijk Campina, Friesland foods en Unilever. Dat klinkt al behoorlijk verdacht, vind je niet?

Door dit logo ergens op te plakken halen deze fabrikanten ontzettend hoge omzetten. Uiteraard moet er wel aan een paar voorwaarden worden voldaan wil dit logo op het product komen. Zoals minder vet, of er moet vers fruit in verwerkt zijn. Zo is het bijvoorbeeld dat Festini ijsjes van Ola zo’n logo hebben want hier zit vers fruit in verwerkt. Maar om het extra verwarrend te maken zit er in bijvoorbeeld Coolbest light minder calorieen dan gewone Coolbest, alleen heeft de lightversie geen logo en de gewone wel. Raar!

Nou heeft de keuringsdienst van waarde (tv-programma) hier ooit een aflevering aan gespendeerd. Hierin kwam een boer ter sprake die biologische appelsap maakte, en deze meneer wou hierop ook graag een ‘ik kies bewust’ logo op. Helaas was dit niet mogelijk want zijn product bevatte te weinig vezels. Hij zou hierbij kunstmatige vezels toe moeten voegen om dit logo te mogen dragen. Maar het word nog mooier! Appelsientje frisse fruitdrank appel heeft 0 vezels in zijn product maar mag dit logo wel dragen. Dit komt omdat appelsientje geen sap is maar maar 76% sap bevat, en hierdoor een drank is. En deze hoeven aan hele andere criteria te voldoen. Om het verhaal compleet te maken; mocht je aan alle criteria voldoen met je product, moet je wel eerst € 5000 euro betalen aan de desbetreffende organisatie van het logo plus elk jaar een bepaald bedrag wat bepaald wordt a.d.h.v. je omzet, wat het logo niets meer maakt als een commercieel bedenksel bedoeld om de consument om de tuin te leiden.

Lang verhaal kort; laat je niet misleiden door het ‘ik kies bewust’ logo. (of elk ander logo op een verpakking) Ook niet door lightproducten o.i.d. maar hier kom ik een andere keer op terug! Gebruik je gezond verstand, en neem eens de tijd in de supermarkt om op de verpakking te kijken wat er nou echt in het product zit!

Roeg Kuijpers

Activate Personal Training & Coaching