KRACHT VS. CARDIO VOOR VETVERLIES

 

Stel je neemt een grote groep ongetrainde personen en je laat ze één van de volgende protocollen 45 minuten en 3x per week doen, welke is dan het meest geschikt voor vetverlies?

1: Krachttraining

2: Cardio

3: Beide

 

Nou? De meeste mensen zouden waarschijnlijk zeggen 2: cardio, dan 3: beide en als laatste 1: krachttraining.

Onlangs is er een nieuwe studie uitgekomen die het tegenovergestelde bewijst. Alleen krachttraining levert het meeste vetverlies op (en daarbij ook nog eens winst in spiermassa) en alleen cardio leidde tot het minste vetverlies. (1)

Hoe kan dat nou vraag je je af? Ten eerste is het verschil in energieverbruik tussen de verschillende oefeningen minder groot dan je denkt. Daarbij wordt het verbruik in kcal per workout vaak zwaar overschat door de uitvoerder. Meestal zit deze maar rond de 300 a 500 kcal per workout. Ter info: twee boterhammen met 40 gram 48+ kaas en een glas melk zit al rond de 450 kcal. Ai, daar zijn je verbruikte workout kcal al weg gespeeld!

Daar komt bij dat jouw lichaam gaat compenseren voor het verhoogde energieverbruik (uitgedrukt in kcal) door ergens anders te gaan besparen. Met andere woorden jou Non-Exercise Activity Thermogenesis (NEAT)(2) gaat omlaag, wat kort gezegd jouw energieverbruik is voor alles wat niet te maken heeft met slapen, eten of sporten. Cruciaal hierbij te vertellen is dat dit alleen voorkomt bij cardio training en niet bij krachttraining.

Er wordt vaak gedacht dat sporten je hongerig maakt, echter wordt dit door de wetenschap compleet onderuit gehaald. Er zijn uitzondering, maar over het algemeen verminderd sporten een hongergevoel. Sporten met een hoge intensiteit (krachttraining) onderdrukt jouw hongergevoel zelfs nog meer dan lage intensiteit sporten (cardio). (3)

Als je hierbij ook nog eens kijkt naar de verhoogde stofwisseling die je krijgt van jouw winst in spiermassa en het plaatsvinden van Excess Post-exercise Oxygen Consumption (EPOC of afterburn)(4) is krachttraining de grote winnaar in de titelvraag.

Ik hoor sommige mensen (voornamelijk dames) al roepen dat ze niet ‘te breed’ willen worden als excuus om niet te gaan starten met krachttraining. Echter verwarren ze hiermee hun lichaamsvet met hun spiermassa. Je bent niet te breed. je bent te dik helaas! Als je er voor zorgt dat je het vet verliest en je spiermassa behoudt zie je er fantastisch uit!

Als je dit hebt gelezen, vraag jezelf dan eens af: Wil jij een strak lichaam, meer energie, meer kunnen eten zonder aan te komen, een verhoogd libido en daarbij ook nog eens op de meest efficiënte manier vet verliezen? Pak dan eens een dumbell in je handen. Wil je dit niet, dan is de loopband of crosstrainer uitermate geschikt voor jou! (5)

Zou je graag met krachttraining willen beginnen maar heb je geen flauw idee hoe? App of mail me via 0645730643 of http://activatecoaching.nl/contact/

Roeg Kuijpers – Personal trainer

 

Wist jij dat ik al veel vaker heb geblogd over alles wat past binnen mijn vakgebied? Nu wel: http://activatecoaching.nl/personal-trainer-blogs-roeg-kuypers/

 

1: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30148973

2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12468415

3: http://europepmc.org/abstract/med/3386499

4: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17101527

5: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4429709/pdf/40200_2015_Article_154.pdf

 

 

Please like & share: