Training wanneer je de griep hebt

De griep heerst. Het lijkt wel of half Nederland er mee van doen heeft op het moment. Ook ik zit op dit moment met een voorhoofdsholteontsteking en andere griepverschijnselen thuis. Gelukkig heb ik er ‘pas’ twee weken last van! Voordeel is wel dat ik nu wat meer tijd heb om nog eens te bloggen!

Zeker als ondernemer zijnde ben je gauw geneigd om alsmaar door te gaan met werken, want je tijd is zéér kostbaar. Het grote nadeel hiervan is dat je je lichaam niet genoeg rust gunt waardoor de griep maar door blijft sukkelen en je op een later tijdstip alsnog helemaal plat moet.

Voor mij staat sporten gelijk aan leven. De realiteit is dat ik nu al twee weken niks heb kunnen doen aan training op een enkele mislukte hardlooppoging en krachttraining na dan. Super vervelend dus!

Hoe zit dat nou eigenlijk met sporten terwijl je ziek bent? Kun je het eruit zweten zoals vaak beweert wordt? Is het bevorderlijk om te gaan sporten of verzwak je je immuunsysteem er juist alleen maar meer mee?

training bij ziekteOm hier antwoord op te geven moet er eerst gekeken worden naar hoe ‘erg’ dat je nu eigenlijk ziek bent. Je moet begrijpen dat het lichaam op het moment van ziekte hard aan het werk is om deze ziekte te bestrijden. Daarom ben je vaak ook zo moe wanneer je je niet lekker voelt. Ga je hier ook nog eens intensieve cardio/krachttraining bij doen dan heeft je lichaam minder ruimte om de ziekte te bestrijden, met als gevolg dat het langer duurt voor je beter bent of dat je het zelfs nog erger maakt (1)

Heb je last van lichte griepverschijnselen zoals een zere keel, niesen, een loopneus of af en toe hoesten wordt aangeraden om het bij een gematigde training te houden. Hierbij moet je denken aan een wandeling buiten, zwemmen, yoga of tai chi. Lichte krachttraining met veel herhalingen en weinig gewicht is ook mogelijk. Zorg hierbij dat je je hartslag laag houdt. (2)

Bij zwaardere verschijnselen zoals hoofdpijn, koorts, spier/gewrichtspijn of diarree wordt geen enkele vorm van training aangeraden. Het is dan het beste om op de bank of in bed te blijven liggen. Het zelfhelend vermogen van je lichaam en een Netflix-marathon is dan het beste medicijn! (3)

Uiteraard wordt jouw immuunsysteem beïnvloed door veel meer (complexere) factoren als stress, voeding, geslacht en training om er maar enkele te noemen. (4) Door de master in bewegingswetenschappen van Karin en mijn bachelor i.o. in voeding en diëtetiek kunnen wij jou wijzer maken in een gezondere levensstijl. Voor meer informatie kun je altijd contact opnemen.

ROEG KUIJPERS

PERSONAL TRAINER BIJ ACTIVATE PERSONAL TRAINING & COACHING

1: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22876721

2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23317394

3: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1089302

4: https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-     society/article/feeding-the-immune-system/DF11303522DF3ED454536446EAAB6CEB

Please like & share: