Een bizarre energiebalans

metamorfose roeg 27-12-2017

Er wordt mij geregeld gevraagd waarom ik relatief mager ben ondanks dat ik zoveel krachttraining doe. Dit heeft met verschillende factoren te maken. Als eerste ben ik meer allround wat wil zeggen dat ik niet alleen krachttraining doe, maar bijvoorbeeld ook veel doe hardlopen en kickboksen wat killing voor je gains* is. Maar de belangrijkste factor is mijn energiebalans. Volgens het voedingscentrum zit de energiebalans van een volwassen man op 2500 kcal. Mijn energiebalans zit op een bizarre 4200kcal (!) wat wil zeggen dat als ik deze kcal elke dag consumeer ik niet aankom of afval. Om spiermassa aan te maken zal ik hier dus boven moeten gaan zitten.

In de fitnesswereld heb je twee begrippen genaamd bulken en cutten.

Bulken: Een positieve energiebalans* waarbij je in samenwerking met krachttraining zoveel mogelijk spiermassa aanmaakt.

Cutten: Een negatieve energiebalans* waarbij het de bedoeling is dat je lichaamsgewicht afvalt in vetmassa en de spiermassa die je gewonnen hebt tijdens de bulk (zoveel mogelijk) behoudt.

Op de piek van mijn bulk zat ik op 5200 kcal. Ik hoor jullie denken; had ik dat maar! Dan kon ik de hele dag eten wat ik wou! Maar zo werkt het helaas niet helemaal. Deze kcal moeten wel op een bepaalde manier ingevuld worden door middel van percentages in macro’s* Ik kan dus niet 5x per dag naar McDonalds gaan om zo aan mijn macro’s te komen. Bovendien moet er rekening gehouden worden met voldoende vitamine en vezel inname. Dat gezegd te hebben, probeer elke dag maar eens 5200 kcal te consumeren met een drukke baan en sociaal leven!

Tijdens mijn cut zat ik rond 3400 kcal wat nog steeds ruim boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van het voedingscentrum is, maar ik wel 0,3 a 0,4KG per week mee afviel. Deze kcal hou ik elke dag bij in een app zoals Myfitnesspall of FITATU, waarbij ik zelf mag kiezen wat ik lekker vind, mits ik op het eind van de dag maar aan de 100% van mijn macro’s zit met een marge van 5 a 10%.

En zo werken wij binnen Activate PT & Coaching ook met onze klanten. Geen voedingsschema’s, shakes, pillen, warmtebanden of andere gekke dingen. Wij hebben geen glazen bol waarin wij kunnen zien wat jij lekker vindt of niet. Jij mag zelf beslissen wat je eet met enkele spelregels hieraan verbonden! Personal trainers die jou op een dieet van rijst kip en broccoli zetten dien je ver van weg te blijven.

Wil jij meer weten van de wetenschap achter voeding en training en op die manier ook een bepaald doel nastreven kun je altijd contact met ons opnemen via de contactpagina

Hieronder nog enkele statistieken voor de fanatiekelingen.

Bulk 5226kcal K45 V29 E26% BW95,5KG BF18%

Cut 3116kcal K42% V29% E29% BW88KG BF?

Roeg Kuijpers

Personal trainer

*Positieve energiebalans betekend meer eten dan dat je verbruikt op een dag.

*Negatieve energiebalans betekend minder eten dan dat je verbruikt op een dag.

*Gains is een populaire term onder krachtsporters waar de gewonnen spiermassa mee bedoeld wordt.

*Macro’s zijn koolhydraten, vetten en eiwitten.

 

Please like & share: