Carnaval recovery

De carnaval is officieel nog niet voorbij (vanmiddag de wichteroptocht in Weert, en morgen traditioneel haring happen) maar voor de meeste toch wel, dus gaat dit volgende blog over hoe je zo snel mogelijk weer kunt herstellen van al dat gezuip, friet speciaal en Duitse worst (tegenover de Gruyter in Weert, yum!!)

Het waren weer fantastische dagen. We hebben goed weer gehad, wat de carnaval alleen maar ten goede komt natuurlijk. Ikzelf ben geen carnavalsvierder, ben alleen zaterdag gegaan, maar ik heb wel de meest fantastische foto’s voorbij zien komen op facebook waarbij mensen echt aan het genieten waren.

Maar aan alles komt een eind, zo ook aan carnaval 2015. Enige wat wat langer blijft hangen dan gewenst is misschien de kater. Verwacht hier geen magische tips over gojibessen uit de Himalaya of gemodificeerd chiazaad met extra toegevoegde vitamine. Als je 4 dagen aan een stuk om en nabij de 20 glazen bier hebt gedronken zul je gewoon even op de blaren moeten zitten. Wat ik je wel kan geven zijn tips die het natuurlijke proces in je lichaam wellicht iets kunnen versnellen.

Wellicht voor velen al bekend, maar o zo belangrijk, daarom zet ik het hier toch neer, is het drinken van water. Door al dat gezuip is je lichaam uitgedroogd. Hierdoor heb je ook zo een hoofdpijn, je hersenen hebben immers vocht tekort. Het drinken van water zorgt ervoor dat je lichaam weer gehydrateerd wordt en je tekorten worden aangevuld. Daarnaast verwijder je door te plassen vele afvalstoffen in je lichaam. Hoe meer water je drinkt hoe vaker je moet plassen. Simpel! Kun je simpel water op dit moment niet aan, doe er dan wat citroensap in. Of eet fruit waar veel water inzit zoals meloen, dan krijg je ook nog eens de nodige vitamines binnen.

Daarnaast is het belangrijk dat je veel slaap pakt. Heb je vandaag vrij? Pak dan nog even een paar uurtjes extra slaap mee op de bank of in bed. Immers, wanneer je aan het slapen bent is je lichaam zich aan het herstellen, en zul je gegarandeerd fitter wakker worden.

Je lichaam schreeuwt de volgende dag om vet eten. Dit is een natuurlijk verschijnsel na een dag (of meerdere dagen) van flink doorzakken. Probeer dit toch zoveel mogelijk te beperken. Een pizza zit al gauw over de 1000 Calorieën. Tel daar nog eens de talloze biertjes/wijntjes a 125 Calorieën per stuk, en je Calorieoverschot van de afgelopen gaat skyhigh! Probeer jezelf in toom te houden en maak een verse fruitsmoothie. Eet daarbij nog wat verse ongezouten noten en zorg voor wat extra eiwitten d.m.v. eieren, vis of kip/kalkoen, dan komt het helemaal goed.

Een ander punt is natuurlijk de training die je weer op moet pakken. Ik kan me voorstellen dat je er als een berg tegenop ziet om je hardloopschoenen aan te doen, of jezelf naar de gym te slepen om enkele kilo’s ijzer te verplaatsen. Ik raad dan ook niet aan om gelijk volle bak weer te gaan trainen. Doe jezelf een plezier en ga ipv 10KM maar 5KM rennen (of 2KM), of doe in de gym een 6tal krachtoefeningen. Zodoende ben je evengoed geweest, en voor je het weet zit je op het einde van de week weer op je oude niveau.

Zoals je gelezen hebt, dit blog bevat geen geheime tips waar je kater als sneeuw voor de zon van verdwijnt. Deze bestaan namelijk niet. Lees ook mijn blog over de zin en onzin van detoxen, die ook van toepassing is op dit verhaal. Heb je 4 (met vandaag erbij 5) dagen alles gegeven wat je in je hebt, zul je even op de blaren moeten zitten. Met bovenstaande tips zul je alleen sneller weer op het juiste pad zitten!

ALAAF

Roeg Kuijpers

Personal Trainer Weert Nederweert

ACTIVATE PERSONAL TRAINING & COACHING

Please like & share:

Trainingsverslag Thailand & Cambodja 2015

Zoo.. Gisteren terug gekomen van een supergave 22 dagen durende reis naar Thailand en Cambodja. Mijn intentie was om maar eventjes in Thailand te blijven (max. een week) en 2 weken in Cambodja.

Thailand was ik sowieso al 2 keer geweest, en ik wou graag in Cambodja een traditionele Cambodiaanse martial arts gaan doen genaamd Bokator.

Maar niets blijkt minder waar, en dat kun je hieronder lezen in mijn trainingverslag.

Ik had een hostel in Bangkok geboekt vlakbij een hele bekende gym, namelijk die van Buakaw Banchamek (voorheen Buakaw Por Pramuk. De verandering van achternaam heeft te maken met het feit dat Thaise vechters hun achternaam aanpassen aan de gym waar hun trainen). Buakaw is in zijn gewichtsklasse een van de beste, zo niet de beste in de wereld in traditioneel Muay Thai.

IMAG0387-169x300Aangezien hij twee gyms heeft, 1 in Surin en de ander in Bangkok, moet je geluk hebben dat hij er is. En dat had ik! Even ter info, voor mij is deze persoon echt een enorme held, dus ik vond het echt gaaf om hem daar gewoon te zien zitten! Zelf trainde hij niet mee, en ik kreeg les van een aantal trainers die daar werkte. Na wat technisch 1-1 padwork moest ik vooral veel zelfstandig doen, zoals combinaties op de bokszak en schaduwboksen. Niemand van de trainers sprak ook maar een woord engels dus communiceren was lastig.

Maar goed, achteraf gekeken naar de training vond ik hem niet heel erg bijzonder. Dingen zoals schaduwboksen en combinaties op een bokszak kan ik thuis ook. Ik ben juist gekomen om technische dingen te leren, en die kreeg ik niet behalve dan de tijd dat we met padwork bezig waren.

<——Uiteraard wel even met Buakaw op de foto gegaan!

 

 

 

Voor degene die denken van wat is dat voor een iel mannetje die Buakaw raad in aan om één van zijn highlight filmpjes te bekijken op youtube, zoals bijvoorbeeld deze:

Aangezien ik zoals boven beschreven niet heel erg tevreden was over deze gym, ben ik verhuisd naar een ander deel van Bangkok, vlakbij famous Khao San Road, waar ik twee dagen getraind heb bij S. Vorapin gym.

PERSONAL TRAINER WEERT PERSONAL TRAINER NEDERWEERT

De faciliteiten waren er ‘middeleeuws’, maar desondanks heb ik hier hele goede trainingen meegemaakt. Tijdens deze lessen was er een goede combinatie van technische uitleg, tot momenten waar ik conditioneel tot het uiterste gedreven werd.

 

Een groot verschil tussen Muay Thai en kickboksen is dat er bij Muay Thai ellebogen in het gezicht of lichaam van de tegenstander gegeven mogen worden. Tijdens de lessen bij S. Vorapin kwamen deze veelvuldig aan bod. Hiernaast ook veel geclincht, wat nog een groot verschil is tussen kick en thaiboksen. Dit is elkaar vastpakken rond de nek, en op zeer korte afstand combinaties maken zoals bijvoorbeeld een elleboog, of een knie in het gezicht/lichaam.

 Padwork @ KC Muay Thai

Overigens gebruik ik de termen Thaiboksen en Muay Thai door elkaar heen. Voor de onwetenden, dit is same same, zoals ze in Thailand zouden zeggen.

Conditioneel moet je je voorstellen dat je in een open ruimte bent met een temperatuur van 30 graden, luchtvochtigheid van 80 a 90%, waarbij de trainer je tot het maximale test, waarbij braakneigingen puur van vermoeidheid niet ongewoon zijn. Heerlijk dus, en dat meen ik!

Maar na een weekje begon dus de reis naar Cambodja, waar ik de kunst van het Cambodiaanse Bokator zou gaan beoefenen. Ik had thuis allerlei gegevens opgezocht van de gym, zoals het telefoonnummer, facebookpagina, emailadres etc.

Eenmaal aangekomen in Phnom Phen, heb ik even een dagje geacclimatiseerd en toen opzoek gegaan naar de gym waar het allemaal moest gebeuren. Ik heb verschillende nummers gebeld, priveberichten gestuurd op facebook, en geëmaild. Wat denk je.. 0 reactie, terwijl er thuis, al duurde het even, wel gereageerd werd op mijn email.

Aangezien ik Phnom Phen echt geen leuke stad vond, ben ik na het bezichtigen van The Killing Fields en S21 (indrukwekkend!!!!)  met de bus naar Siem Reap gegaan. Hier had ik ook een Bokator gym opgezocht toen ik nog in Phnom Phen was, maar 1 x raden. Geen reactie!

Superbalen natuurlijk dat je naar een land heen gaat met een bepaald doel en dat dit dan uiteindelijk niet lukt! Afgezien daarvan vond ik Cambodja echt niet leuk. Het is echt nog een derde wereld land, waarbij er buiten de grote steden geen fatsoenlijke wegen zijn (Stel je voor een busreis van Phnom Phen – Siem Reap van 13u waarvan de helft over zandwegen met dikke kuilen) Iedereen probeert je geld afhandig te maken dus je moet constant op je hoede zijn. Open riolen enz enz. Ik kan nog wel even doorgaan, maar je kunt je voorstellen dat ik wel klaar was met dit land.

Zodoende heb ik besloten om het vliegticket van Cambodja terug naar Bangkok te laten voor wat het was en een week eerder, met de bus, terug te gaan naar Thailand, en wel naar het tropische eiland Koh Chang.

De laatste dag dat ik in Cambodja was, uiteindelijk wel nog een les in Khmer boxing gehad. Dit is de Cambodiaanse versie van Muay Thai. Dit was eigenlijk een hele goede technische les ook weer, waarbij veel aandacht werd besteed aan het geven van ellebogen. O.a. hoe ik het beste m’n hand moest houden tijdens het geven van een elleboog, zodat ik maximale schade aan zou richten bij de tegenstander.

PERSONAL TRAINERSidenote: Tijdens het geven van (als voorbeeld) de rechter elleboog dient deze niet horizontaal van rechts naar links te gaan maar begin je boven en laat je hem diagonaal zakken. Daarbij wijst de handpalm naar buiten, waarbij de duim naar onder zit. Zodoende raak je je tegenstander met het puntje van de elleboog waarmee je het gezicht als het ware opensnijd beginnende bij het voorhoofd, over de wenkbrauw, neus meepakken en als laatste de kin.

Klinkt pijnlijk, en dat is het ook!

 

 

Erg interessante les! Maar ik had mijn busticket naar Koh Chang al geboekt dus het bleef bij deze ene keer!

Eenmaal aangekomen in Koh Chang, wou ik voornamelijk genieten van het strandleven en zeker nog een aantal trainingen meepakken. Eenmaal ’s avonds aangekomen in m’n hostel ( Dikke vette aanrader: Pajamas op Khlong Prao beach www.pajamaskohchang.com ) even geacclimatiseerd met een paar biertjes en ’s morgens op tijd opgestaan, om al joggend het eiland te verkennen.

Als ik dit eiland moet omschrijven raad ik aan om je ogen dicht te doen, waarbij je denkt aan allerlei supergezellige strandtentjes, waarbij je met een heerlijke cocktail met je voeten in het zand zit, een koel zomers briesje door je haar waait, terwijl iemand anders licht op en neer schommelt op een van de swings die vastgemaakt is aan de talrijke palmbomen, terwijl op de achtergrond de meeste chille loungemuziek gespeeld wordt. Klinkt goed he 😉

PERSONAL COACH PERSONAL FITNESS TRAINERMaar ook hier was ik gekomen om o.a. te trainen en wel bij KC Muay Thai gym. Hier 2 dagen getraind. Zeer technisch ook weer. Lekker kunnen sparren met een Zweedse en Koreaanse jongen, en me kapot gelachen om het Thaise Engels wat de trainer sprak. Deze vorm van Engels wordt door drie kwart van Thailand gesproken, als ze uberhaupt al Engels kunnen, maar deze trainer was wel extreem. Hij had het over laaauuuwn wan (round 1) en lef and raaj pun ( left and right punch) Uiteindelijk heb ik maar voorgesteld om mij Banana te noemen want de naam Roeg was helemaal onuitspreekbaar voor hem.

Al met al, een goede gym, midden in de bergen, waarbij je goed kon trainen, en je af en toe krom lag van het lachen.

30162230-01Eenmaal weer aangekomen bij mijn laatste bestemming Bangkok van waaruit ik weer naar huis zou vliegen. Hier heb ik geen Muay Thai trainingen gedaan. Wel nog een andere workout gedaan  in het Sanamluang park hartje Bangkok. 5KM hardlopen, 100 push ups, 200 sit ups. Gewoon omdat het kan!

 

 

Aangezien dit een trainingsverslag was heb ik voornamelijk hier over geschreven. Uiteraard heb ik nog veel meer gedaan tijdens mijn trip. De meest fantastische mensen ontmoet van over de hele wereld, genoten van het weer, het eten, the beachlife, op stap geweest en is mijn liefde voor Thailand alleen nog maar groter geworden.

Inmiddels heb ik getraind bij gyms op Koh Samui (Superpro) Phuket (Tiger Muay Thai) Chiang Mai (naam onbekend) Bangkok (Banchamek gym & S. Vorapin gym) Koh Chang (KC Muay Thai) en Siem Reap Cambodia (Particulier naam onbekend)

Ik vraag me af wanneer de volgende keer word voor mij. Zo snel mogelijk in ieder geval!

PERSONAL COACH

 

 

 

 

 

 

CHEERS

ROEG KUIJPERS

PERSONAL TRAINER 

ACTIVATE PERSONAL TRAINING & COACHING

 

 

Please like & share: