Welk lichaamstype heb jij en hoe kun je hier je voeding op aanpassen?

Welk lichaamstype heb jij, en hoe kun je hier je voeding op aanpassen?

Je kunt je lichaam onderverdelen in een van de volgende 3 categoriën:

–          I-type (Ectomorph)

–          V-type (Mesomorph)

–          O-type (Endomorph)

Body-Types-A

female-somatotypes

 

I-TYPES

I-types zijn dun, met een smalle botstruuctuur en dunnere ledematen. Denk hierbij aan een typische duur-atleet. I-types hebben een hoge stofwisseling. Ze verbranden meer caloriën dan gemiddeld bij alledaagse bewegingen door de dag. Ook tolereren ze koolhydraten goed. Hierbij kunnen ze vaak onbeperkt b.v. koekjes eten zonder ervoor gestraft te worden.

Hierdoor doen I-types over het algemeen het goed met meer koolhydraten in hun dagelijkse voeding, samen met een gemiddelde aan proteïnen en een lage inname aan vet. In procenten moet je denken aan 55% koolhydraten, 25% proteïnen en 20% vet

V-TYPES

V-types hebben een gemiddelde botstructuur, en atletisch lichaam. Als ze actief zijn hebben ze een aanzienlijke hoeveelheid aan vetvrije massa. Atleten als worstelaars en turners voldoen aan deze criteria.

V-types  zijn ontworpen om sterk te worden. Overmatige caloriën worden vaak omgezet naar vetvrije massa. Ze hebben een dominantie in testosteron en groei hormonen. Het is vrij gemakkelijk voor V-types ommeer spiermassa te verkrijgen en een laag vetpercentage te behouden.

Hierdoor kunnen V-types het beste gemiddeld in hun percentages zitten. Rond de 40% koolhydraten, 30% proteïnen en 30% vet.

O-TYPES

Deze hebben een groter dan gemiddelde botstructuur en een hoger vetpercentage. Hierbij kun je denken aan zwaargewicht boksers of powerlifters. Deze types zijn solide ontworpen en niet voor snelheid. Waarbij I-types overtollige caloriën verbranden tijdens dagelijkse bewegingen is dat bij O-types niet of minder het geval. Dit betekend dat overtollige caloriën vaak opgeslagen worden als vet. Ze hebben vaak een wat lagere stofwisseling en tolereren koolhydraten minder.

O-types doen het daardoor het beste op een hogere vet en proteïne inname, en de koolhydraten wat lager. In procenten ziet dat er zo uit: 25% koolhydraten, 35% proteïnen en 40% vetten

Let op: voor je alledaagse dieët is het niet belangrijk om dit op de calorie te berekenen. Kijk alleen naar welk type lichaam jij hebt en hou het bovenstaande dan globaal in de gaten.

Wil je nu wel een op maat gemaakt voedingsschema omdat je wilt afvallen of juist bij wilt komen neem dan contact op via de contactpagina of info@activatecoaching.nl

Please like & share: