Het dieët met weinig koolhydraten

Ik schrijf dit blog naar aanleiding van wat een cliënt van de week tegen mij zei, en dat was het volgende: mijn vriendinnen vinden het zo raar dat ik evengoed koolhydraten mag eten ondanks dat ik af moet vallen.

In de laatste jaren heb je het vast wel iemand horen zeggen (of heb je het zelf gedacht)

  • Koolhydraten boost je bloedsuiker en insuline waardoor je meer lichaamsvet krijgt.
  • Koolhydraten, en dan vooral granen en suikers, zorgen voor ontstekingen
  • Koolhydraten zijn geen essentieël onderdeel van een dieët zoals vetten en eiwitten.

Klinkt logisch, alleen negeren deze stellingen het grotere plaatje!

Verhogen koolhydraten het insulinelevel? Ja!

Zorgen koolhydraten voor ontstekingen? Ligt eraan. Als we het hebben over bewerkt siroop b.v. dan wel. Maar hebben we het over niet bewerkte (of minimaal bewerkte) koolhydraten, dan waarschijnlijk niet!

Kan een dieët met weinig koolhydraten helpen om mensen af te laten vallen? Misschien.. maar niet zeer waarschijnlijk op de langere termijn.

Het weglaten van koolhydraten kan voor sommige mensen op korte termijn positieve gevolgen hebben op hun vetpercentage. Anders was het Atkins-dieët niet zo bekend geworden! Maar het beperken van je koolhydraten op de langere termijn leid tot het langzamer gaan van je stofwisseling, een verhoging van het streshormoon en spieropbouwende hormonen gaan omlaag.

Dit alles zorgt er ook nog eens voor dat je je niet 100% voelt, humeurig, en soms zelfs ziek!

Het is zelfs bewezen dat het innemen van te weinig koolhydraten zorgt voor een vermindering van de spiermassa ondanks dat je genoeg eiwitten inneemt. En dat is wel het laatste wat je wilt!

Dus een dieët met weinig koolhydraten is dus niet goed voor af te vallen hoor ik veel mensen denken? 

Het klopt dat mensen die overstappen op weinig koolhydraten snel gewichtsverlies bemerken. Helaas bestaat dit voornamelijk uit water en glycogeen. Wat ik eerder aan zou raden is om hoger in je eiwitten te gaan zitten. Het zorgt ervoor dat je langer een ‘vol’ gevoel hebt en het stimuleert het behoudt van spiermassa!

Dan is de vraag hoeveel % van je dagelijkse calorie inname je je koolhydraten, vetten en eiwitten (k/v/e/) af moet stellen. Natuurlijk zijn hier bepaalde standaards voor maar ik zou vooral voorstellen om zelf te gaan proberen wat nou het beste voor jou werkt.

Jij bent uniek en zo is jouw lichaam.  Het dieët wat voor de ene werkt, werkt misschien niet voor een ander!

Voor een professioneel voedingsadvies kun je contact opnemen via de contactpagina op de website of mailen naar info@activatecoaching.nl

Please like & share: