Diabetes: Je hebt de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt!

Diabetes, of wel suikerziekte klinkt voor veel mensen als een ver van hun bed show. Niet boeiend. En mochten ze het al krijgen, denken ze het met een spuitje zo nu en dan op te kunnen lossen.

Maar niets is minder waar helaas!

Het aantal mensen die weten dat ze diabetes hebben in Nederland staat op dit moment op 801.000. Schatting van mensen die diabetes hebben maar dit (nog) niet weten zit rond de 200.000. Elke dag komen er circa 230 (!) mensen bij met de diagnose diabetes. Gevolgen kunnen zijn blindheid, 4 op de 1000 diabetespatienten krijgt te kampen met amputatie van ledematen, depressie, aangetaste zenuwen, en verhoogde kans op hart en vaatziekte.

Zo.. nu heb ik vast je interesse gewekt!

Maar waar komt deze explosieve groei dan vandaan? Hierin zijn twee factoren belangrijk! 1 is de vergrijzing van Nederland. Op oudere leeftijd heb je nou eenmaal meer kans op diabetes. De 2de is veel zorgwekkender namelijk obesitas (zwaarlijvigheid). Onderzoek toont aan dat er een grote relatie bestaat tussen obesitas en diabetes.

Er zijn twee verschillende soorten diabetes namelijk type 1 & 2. 90% van alle diabetes patiënten hebben te kampen met type 2. Maar wat is nou het verschil? Type 1 diabetes maakt helemaal geen insuline meer aan in het lichaam. Het afweersysteem maakt alle cellen die insuline aanmaken kapot. Mensen met type 1 moeten verschillende keren per dag insuline spuiten. Insuline zorgt er overigens voor dat de bloedsuikerspiegel in het lichaam op peil blijft. Mensen met type 2 kampen met een te weinig aan insuline. Overgewicht, te weinig bewegen en ouderdom zorgen voor type 2.

Hoe voorkom je nou dat je diabetes krijgt? Over diabetes type 1 is helaas nog niet bekend hoe dit te voorkomen. Of iemand dit krijgt hangt af van een samenloop van omstandigheden zoals aanleg in combinatie met voeding en virussen. Type 2 kun je voorkomen door veel te bewegen. Minstens een half uur flink, zoals stevig wandelen fietsen of joggen. Heb je  last van overgewicht wordt minstens een uur aangeraden. 2 is zorg dat je op een gezond gewicht blijft. Wanneer iemand kampt met overgewicht, heeft het lichaam vaak moeite om de bloedsuikerspiegel in balans te houden met alle gevolgen van dien. 3 is eet gezond. Eet gevarieerd en 6 kleinere maaltijden per dag ipv 3 grote. Met gevarieerd bedoel ik minstens 2 x in de week vis. Veel groentjes (hier kun je nooit genoeg van eten) en hou de porties vlees aardappelen/rijst en pasta beperkt tot kleine porties per keer. 4 STOP MET ROKEN!  Door roken worden de cellen in het lichaam ongevoelig voor insuline waardoor de kans op diabetes type 2 aanzienlijk word vergroot!

Roeg Kuijpers
Activate Personal Training & Coaching

Please like & share: